ورود ثبت

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور*
به یادآوری

ساخت حساب کاربری

پر کردن کلیه قسمت های (*) الزامی می باشد
نام *
نام کاربری *
رمز عبور*
تایید رمز عبور *
ایمیل *
تایید ایمیل *
کد امنیتی *
Reload Captcha

بازگشت رنگها

بازگشت رنگها

بازگشت رنگها

از زمانی که انسان به عنوان نیرومندترین عنصر تأثیر گذار بر توازن طبیعت دست به کار شد تا با نگاهی ساختار گرایانه تمامی جهان از پیش ساخته شده رنگارنگ را منطبق با ملزمات زندگی مکانیکی خود دوباره سازی کند، جلوه‌های بکر طبیعی جای خود را به دست ساخته‌های ناتورالیستی انسانهایی دادند که با حفظ این نکته که اولین برخورد بشر با هر وجود نوینی، بصری است از رنگ برای راهبردهای انگیزشی و حسی استفاده می‌کردند. بشر برای تثبیت حضور مقتدرانه‌اش در زمین تمامی عواملی را که به صور‌ت ذاتی در نظام و فضا سازیهای دست نخورده طبیعت، تعریف شده بودند دست مایه ساخته‌های خویش قرار داد تا سازمان خالی از خط کشیها و مرزبندیهای گذشته زمین را یادآوری کند.

 اکنون با فراموش شدن دورترین سالهایی که بشر هنوز قدرت و حتی اجازه خورده گیری و تقسیم بندیهای طبیعی زمین را نداشت رنگ به عنوان یکی از مهمترین محرکهای بصری برای انتقال مفاهیم مختلف حسی و بیانی در کلیه ساخت و سازهای کوچک و بزرگ ما از پوشش، دکوراسیون داخلی و فضاسازیهای مدرن شهری تا فعالیتهای ظریف هنری نظیر جواهر سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر چه طراحان مد و فعالان زمینه‌های مختلف هنری و کاروان مایه‌های رنگی پیش از این اجازه استفاده گسترده از این آموخته طبیعی را به خود نمی‌داند حالا زمان آن پیش آمده که تمامی محدودیتهای حیات موقت انسانهای زیاده خواه هر دوره از میان برود.

در ایتالیا، گوشه هنر پرور قاره اروپا، رنگها-از درخشان‌ترین تا سایه دارترین- با هجوم بی سابقه‌ای به هر کجا سرک کشیده‌اند.

چند ماه قبل در شو لباسهای زمستانی میلان استفاده گسترده‌ای از رنگها صورت گرفت و می‌توان در خیابانهای مونته ناپولئونه و اسپیگا کاربرد انواع رنگ را در ساخت پنجره‌های که به سبک مد میلانی چهارلت (1) ساخته شده‌اند دید. نگاهی به استودیوهای طراحی نیز این ذهنیت را تقویت می‌کند به طوری که مدلهای ویژه محلی و کاملاً نو آفرینانه و رنگمایه‌های جذاب و خیره کننده در آنها به چشم می‌خورد به گفته میکی آستوری رنگ هیچ گاه از طراحی داخلی محور نمی‌شوند و خصوصاً رنگهای آبی مات و لیمویی از سایر رنگها پیش گرفته‌اند.

جواهرسازان نیز به عنوان هنرمندانی که نقش مهمی در مد جهانی دارند در مقابل این روند فزاینده بی‌اعتنا نایستاده‌اند. ماسیمو ورادی-یکی از متخصصان مشهور رنگ شانسی و مبتکر نشان تجاری « چنتوونتونو» (2) و از پیشگامان استفاده از امواج رنگهای پلی کروم تاکید می‌کند که از رنگهایی که بیش از بقیه میان مردم طرفدار دارند می‌توان به آبی، قرمز و زرد در انواع متخلف نمونه‌های کم رنگ و پررنگشان شاره کرد و روبرتو کوین چشمگیر رنگ آبی در مجموعه‌ها را مورد توجه قرار داده است.

مارگاریتا سوپرجی مدیر شرکت«سیسجم» (3) میلان می‌گوید: روزانه شاهد موفقیت روزافزون سنگهای گرانبها هستیم و در کنفرانسهای تجاری که تاکنون شرکت کرده‌ام آبی و صورتی جزء بحث بر انگیزترین رنگها محسوب می‌شوند. او اضافه میکند که کار بر روی سنگهای رنگی قیمتی فقط از نظر دشواری تراش دادن و کار گذاشتن آنها برای انگشتر دارای اهمیت نیست بلکه باید با دقت فراوانی این سنگهای قیمتی را محافظت کنیم یعنی باید به مشتریانمان یادآور شوم که مثلاً کوارتز صورتی را بیش از حد در مجاورت گرما قرار ندهند. چرا که کمرنگ شده و رنگش از بین می‌رود یا سنگ فیروزه نباید به مدت طولانی در تماس با پوست باشد زیرا هر دوی این نمونه‌ها به رنگ سبز متمایل می‌شود.

جواهرسازان متعقدند که یک تکه جواهر، مقدر شده تا برای مدت زیادی مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به اینکه نگاه به جواهرات نظیر دیدی است که هر کسی نسبت به سرمایه‌هایش دارد برخوردی که با سایر اشیا می‌شود با جواهرات صورت نمی‌گیرد، در حالی که ممکن است انواع سنگهای رنگی به عنوان تابعی از فصول مختلف و مدهای فصلی قرار گیرند.

دست اندرکاران شرکت «چنتوونتونو» تاکید می‌کنند که کار روی قطعات مسطح قیمتی و نیمه قیمتی به همان دشواری کار روی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی است. اما سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی چنان با دقت طراحی شده‌اند که نسبت به هر مسئله‌ای که منجر به از بین رفتن سریع «جلا» می‌شود مقاوم باشند. این جزو اصول ضروری در الفبای مخصوص نگهداری از جواهرآلات رنگی است.

«روبرتوکوین»(4) درباره استفاده از سنگهای رنگی می‌گوید که یک شی زیبا هیچگاه از نمی‌افتد « ماسیمو ورادی» (5) نیز در این باره معتقد است که با به کارگیری صحیح و موزون سنگهای قیمتی می‌توان اثری ابداع کرد که عمر کوتاهی نداشته باشد و بدون هیچگونه نگرانی می‌توان سنگهای جواهر رنگی را به مشتریان عرضه کرد.

جمع آوریی و تهیه کلکسیون جواهر چنان برای خانمها لذا بخش و مطلوب است که پیش‌بینی می‌شود هیچگاه آنان از این تنوع خسته نشوند و برای جذب هرچه بیشتر مجموعه داران باید به فکر انتخاب بهترین انواع سنگهای قیمتی برای ساخت جوهر آلات رنگی بود. در این راستا و با توجه به تنوع بالای سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی می‌شود به سنگهایی نظیر یاقوت کبود با رنگمایه‌های تیره تا روشن صورتی، آبی و زرد و توپاز و آکوآمارین، سیترین و تورمالین و فیروزه شاره کرد.

پانویس:

  1. Quadrilatero

  2. Centoventuno 

  3. Cisgem

  4. Roberto Coin
  5. Massimo Veradi

برچسب ها: جواهرسازی

چاپ

You have no rights to post comments